
zaterdag, september 30, 2006
Lijsttrekkers, wees extra aardig voor fotojournalisten
In NRC Handelsblad geeft communicatieadviseur Dig Istha adviezen voor een succesvolle verkiezingscampagne. Eén van zijn belangrijkste raadgevingen aan de dames en heren politici: Wees extra aardig voor fotojournalisten.
We leven steeds meer in een beeldcultuur. En terecht: een foto zegt meer dan duizend woorden. Een foto van Ruud Lubbers, joggend in het Kralingse Bos, vulde op de verkiezingsdag in 1986 een halve voorpagina van de Telegraaf. Een superfoto, precies zoals de CDA-campagnestaf hem wilde hebben. En wie herinnert zich niet die fantastische, maar desastreuze foto van Ad Melkert in de Volkskrant op verkiezingsdag in mei 2002? Het koppie naar beneden, de handen gevouwen, de gordijnen dicht en op de achtergrond een oude zwartwit-tv van het model 1970 die uit stond. Een beeld van wanhoop, verlies en non-communicatie. Oeps, daar gingen weer vijf zetels.
We leven steeds meer in een beeldcultuur. En terecht: een foto zegt meer dan duizend woorden. Een foto van Ruud Lubbers, joggend in het Kralingse Bos, vulde op de verkiezingsdag in 1986 een halve voorpagina van de Telegraaf. Een superfoto, precies zoals de CDA-campagnestaf hem wilde hebben. En wie herinnert zich niet die fantastische, maar desastreuze foto van Ad Melkert in de Volkskrant op verkiezingsdag in mei 2002? Het koppie naar beneden, de handen gevouwen, de gordijnen dicht en op de achtergrond een oude zwartwit-tv van het model 1970 die uit stond. Een beeld van wanhoop, verlies en non-communicatie. Oeps, daar gingen weer vijf zetels.